Tuesday, April 10, 2007

Prime suspect: The final act

Ja, jag vet att jag lovat skriva om nya serier. Men jag kan bara inte låta bli att ta chansen att få slänga tonvis med beröm över dessa två sista avsnitt av serien Prime suspect.
Jane Tennison ska gå i pension och tar an sitt sista fall. Hon är alkoholiserad, ensam och bitter. Dock blir hon väldigt engagerad i sitt sista fall och inleder en lite märklig vänskapsrelation med en ung tjej som var offrets bästa vän. Det som är så fantastiskt med dessa två avsnitt är nog råheten. Jämför man med CSI eller någon annan amerikansk polisserie där allt känns så glamouröst och till och med liken sminkas. I Prime suspect är det en gråare och ganska otrevlig verklighet. Men tack vare det gråa och råa så kan serien tas på ett helt annat allvar än sina amerikanska motsvarigheter. Sen måste det ju självklart sägas att Helen Mirren är strålande i huvudrollen och kan med små ansiktsuttryck förmedla stora känslor. Imponerande!

Jag skulle kunna gå in på handlingen och upplösningen mer i detalj men jag vill inte förstöra för de som inte sett avsnitten än...Missade ni dem på SVT2 under söndagen och måndagen kan ni kolla in här och här

No comments: