Thursday, April 12, 2007

älskade psykopater!


Criminal minds är tillbaka efter några veckors paus. Det är en amerikansk polisserie som faktiskt är lite djupare och intressantare än exempelvis CSI och Numb3rs. Det som är mest spännande med Criminal minds är alla psykopatmördare. Det är obehagligt men på samma gång underhållande. Och det är ungefär så läskigt att jag står ut! (jag är extremt rädd av mig!)

Mitt/mina favoritavsnitt var när en mördare var efter de i teamet och skickade skumma och läskiga presenter till alla. Eller när en man bröt sig in hos familjer, mördade pappan och sen tvingade de andra i familjen att låtsas att det var han som var pappan (för att sen döda allihopa!). Ja det finns hur många spännande avsnitt som helst. Problemet är väl som med många andra serier, att det är för många avsnitt och ingen direkt handling att följa. Som jag sagt tidigare skulle jag hellre se att färre antal riktigt bra avsnitt. Den brittiska och bättre motsvarigheten Wire in the blood har 5 avsnitt korta säsonger, där varje avsnitt är helt fantastiskt. Jag tycker att det vore något att fundera över för alla amerikanska polisserier.


2 comments:

Mattias S said...

Jo, dom flesta amerikanska polisserier bara mal på utan någon röd tråd.

Men dom vill inte ha någon röd tråd för då kan dom inte slänga in repriser hur som helst utan att förvirra tittarna.

Helt galet hur TV-serier behandlas där borta.

Malin said...

Och det man kan göra i en serie utan röd tråd är att låta karaktärerna växa och utvecklas. Men icke, de är helt statiska. Exempelvis, prime suspect och midsomer murders..där känns det som att huvudpersonerna förändras, trots att de är fristående avsnitt..

men det är nog som du säger...man vill inte förvirra publiken!