Monday, February 12, 2007

Heroes

Handlingen i Heroes är ganska enkel. Ett fåtal människor har genetiska fel som bidragit till att de utvecklat specielal förmågor. Antingen kan de flyga, läsa tankar eller radera människors minnen och så vidare. Självklart används förmågorna för att göra lika mycket gott som ont. Det som är bra med serien är att man får se både fram- och baksidan av att vara speciell. Vi får möta polisen som kan läsa tankar och råkar därför få reda på att hans fru haft en affär med mannens kollega. Eller den ensamstående mamman som utvecklat en annan personlighet i form av sin döda syster. En väldigt arg och stark syster som förgör allt som kommer i hennes väg. Eller konstnären som kan måla framtiden, men endast under heroin-påverkan. Huvudpersonen, som man främst får följa, anammar förmågor av personer han befinner sig nära. Han har sett hur konstnären målar jordens undergång och vill därför rädda den. När han senare får reda på att det kanske är han själv som är orsaken till undergången vänder det upp och ner på hela historien...

Tillskillnad från X-men där allting målas upp väldigt enkelt och där människorna är i kotroll av sin förmåga får man i Heroes se en mer mångfacetterad bild. Det är vanliga människor med lika mycket oro, ångest och problem som alla andra, inte några supermänniskor. Eftersom Heroes just är en serie och inte en film så kan de skildra en mer innehållsrik bild.

Men överlag är Heroes en bra serie. Innehållsrika avsnitt, intressant story och bra karaktärer och skådespelare.



6 comments:

Anonymous said...

Håller med dig mycket om Heroes, men din liknelse med X-Men upprör mig faktiskt.

Baserar du det på dom 3 filmer vi har fått se?

Det skildrar ju bara en oerhört liten del av vad X-Men är och då är det sjukt orättvist att jämföra 3 filmer på sammanlagt kanske 6 timmar, och en tv-serie som precis börjat men redan hållt på i över 10 timmar.
I en TV-serie kan man skildra mycket mer saker än man hinner med i en film.
Så ska du jämföra med X-Men får man ta med alla serietidningar också och där finns det massor med problem med krafter.

Det finns det iofs i filmerna också när jag tänker efter, men dom hinner inte lägga så mycket tid på det.

Malin said...

alltså jag jag gillar x-men-filmerna jättemycket. men det jag ville säga var att heroes visar ett liknande ämne på ett annorlunda sätt. Det var egentligen ingen kritik mot x-men. Jag har dessutom inte läst serietidningarna så det vore fel att jämföra med dem..

Anonymous said...

Jag menar att skillnaden du tar upp mer handlar om att X-Men filmerna är såpass mycket kortare och att man inte hinner visa upp alla problem på samma sätt. Dom flesta har också redan lärt sig kontrollera sin förmåga, någonting vi troligen kommer få se mer av i Heroes också.

Malin said...

Ja okej, du har rätt..visst kan kan hinna med mycket mer i en serie..Men jag vet inte, tyckte ändå att det var en en okej jämförelse..men du har absolut rätt..

Anonymous said...

Jag har inte ens fattat att deras förmåga är genetisk - jag trodde de blivit bortförda och insprutade med något mysko allihopa, eftersom deras förmågor kom så pass samtidigt.

Men ack! Ibland undrar jag också hur det kommer sig att alla andra alltid har mycket mer information än vad jag har efter att ha sett en serie (eller bara ett avsnitt!)

Var kommer informationen ifrån, du som vet?

/Marianne

Anna said...

ohh... ännu en serie för mig och I kanske.