Sunday, September 16, 2007

Jag tycker att det har blivit lite bättre..


jag skrev ju för ett tag sen att IT crowd endast visar den väldigt stereotypiska bilden av hur en nörd är. När karaktärer känns skapade efter en mal eller en fördom blir det ganska ointressant tycker jag. Visserligen är personerna fortfarande ganska statiska och inte jättespännande med säsong 2 har i alla fall visat sig vara roligare och skojigare än säsong 1.

Dessutom är det helt omöjligt att inte bli lite småkär i roy, på samma sätt som det är omöjligt att inte bli småkär i bernard när man ser på black books. det är det där lite smått bortkommna och den underliggande osäkerheten som är så fantastiskt sött och charmigt!

Men karaktären Moss är fortfarande för mycket och mest pinsam. Det blir bara parodi tycker jag.

9 comments:

Mattias S said...

Moss är ju helt underbar! :D

Malin said...

jag kan inte se det roliga.som jag skriver så blir det bara parodi. det roliga hos en karaktär är när det finns något oväntat, moss är precis exakt så som man förväntar sig efter att ha sett typ en minut av serien.

Mattias S said...

Nää, det håller jag inte med om. Han visar upp massa olika komiska sidor.

Malin said...

komiska kanske..men väldigt förutsägbara..
eftersom han är datornörd så ska han såklat bo hemma hos sin mamma och vara oskuld. det känns inte särskilt fräscht helt enkelt..

Mattias S said...

Äh, dom grejerna är det inte som gör honom rolig och dom är onödiga.
Men hans briljanta stelhet är underbar.
"I'll just put that here with the rest of the fire."
Skitbra! :)

Anonymous said...

Som inbiten nörd på alla möjliga tänkbara sätt sen 15-20 år tillbaka kan jag bara säga att det inte är parodier.

Alla gliringar till olika nördgrejer är helt klockrena. Visst kan det vara förutsägbart ibland, men det är verkligen typiskt för olika sorters nördar. Det märks tydligt att serien är skriven av någon som själv har nära kontakt med nördar och inte ser ner på dem/oss.

Have you tried turning it off and on again? Det är inte bara ett stående skämt i serien, det är verkligen så det är när man sitter som IT-support.

De två nya avsnitten i säsong två är hejdlöst roliga, möjligen bättre än första säsongen. Men tyvärr har de gått vidare nästan enbart baserat på karaktärerna och skapat situationer utifrån dem. Jämfört med från första säsongen som snarare handlade om olika IT-support-situationer tagna till det absurda med sköna karaktärer. Jag hoppas verkligen att de kommer tillbaka lite till det.

Anonymous said...

Ehh. Vad jag tänkte säga var att jag tycker inte alls de är stereotypiska. De är snarare bara typiska. Kanske lite extrema, men så är det ju också en humorserie.

Anonymous said...

Olle Johansson här har helt rätt tycker jag, som också jobbar i nördbranschen och har gjort det ett antal år...jag har träffat FÖR många Moss för att inte tycka att det är totalt rätt och klockrent. Helt fantastisk karaktär som jag ju faktiskt KÄNNER! Haha, jo då, jag har jobbat med en hel del Moss' karaktärer själv...:)

Malin said...

ni har säkert rätt. och såklart finns moss-liknande personer i verkligheten. men jag tycker bara att han är förutsägbar, det finns inget oväntat liksom. roy är mycket bättre, mer mångfacetterad.