Tuesday, July 24, 2007

jag hatar/älskar öppna slut..

Det var sista avsnittet av drama/komedi-serien Love soup igår. hela serien har i princip handlat om två personer som är perfekta för varandra utan att känna till varandras existens. Avsnitt efter avsnitt har paserat och de träffas aldrig. extremt frustrerande. och sen slutar det, de sitter några rader ifrån varandra på samma teater. alla andra skrattar, de ser båda två lika likgiltiga ut.

jag tror att slutet skulle symbolisera de olka vägarna man kan välja. gil träffar en kvinna. hon är snäll, trevlig och verkar normalsmart sådär. eftersom han är trött på att ständigt söka efter den rätta väljer han att hoppas att denna kvinna kan bli den rätta. Alice däremot har så höga krav att ingen lever upp till dem. därför slutar det med att hon är ensam. kanske vill serien peka på att det säkert finns någon därute som tänker, känner och tycker lika. men att det kanske inte lönar sig att leta och vänta. risken finns att du förblir ensam.

men ändå, det var så himla nära..de kunde lika gärna träffats utanför teatern..och bytt något ord och alla bitar hade fallit på plats.

sen läser jag på imdbs forum att en andra säsong är pågång att spelas in men att gil inte kommer medverka. det framgår inte om hans rollfigur bara kommer att få en ny skepnad eller om hela karaktären klipps bort..jag vet inte vad jag hoppas på. det är ganska svårt att låta en annan skådespelare ta över en roll som redan formats. men samtidigt skulle serien kännas halv om karaktären försvann.

när jag tänker på öppna slut så kommer jag alltid att tänka på before sunset. det är ett slut som är magiskt och sjukt frustrerande på samma gång. man förstår ju att det finns något mellan celine och jesse. men ändå kan man inte vara säker...

äsch, nog med romantik för idag.

sommarregn är magi är sommarregn

No comments: